NDT voor volwassenen

Dit is een specifieke behandelmethode voor mensen met een niet aangeboren hersenletsel zoals een beroerte of CVA.

Bij een beroerte gaat er iets mis met de bloedcirculatie in de hersenen waardoor het hersenweefsel afsterft. Een beroerte is een herseninfarct of een hersenbloeding en wordt ook wel CVA genoemd.

Waarschijnlijk staat u er niet bij stil hoe vaak hersenaandoeningen voorkomen. De cijfers liegen er niet om : per jaar komen er meer dan 160.000 mensen bij met een vorm van niet aangeboren hersenletsel (NAH) . Bijvoorbeeld door een ongeval, beroerte, hersenvliesontsteking, hersentumoren of middelenmisbruik. Naar schatting leven er in Nederland een half miljoen mensen met de gevolgen van een hersenaandoening. Het aantal direct getroffenen van een hersenaandoening is dus groot; maar zijn hebben ook nog familieleden en vrienden die net zo goed met de gevolgen moeten omgaan. Kortom, iedereen krijgt vroeg of laat te maken met iemand in zijn directe omgeving met een hersenaandoening.

De fysiotherapeutische behandeling is gericht op het hervinden en trainen van zelfstandig functioneren binnen de mogelijkheden van eventuele blijvende beperkingen. Met name binnen deze behandeling staat de levenssituatie van u als cliënt centraal.

Binnen Fysio Centrum Meijel nemen wij deel aan de NAH zorg CVA/beroerte Meijel en Neerkant. Dit houdt in dat we samenwerken met diverse disciplines die aanvullend aan elkaar ingezet kunnen worden in de zorg om de NAH patiënt en diens gezin.