Oedeemtherapie, lymfedrainage

Oedeem is een abnormale ophoping van vocht (lymfe) in een arm of been. Het is vaak een chronische aandoening. Lymfedrainage of oedeemtherapie heeft tot doel het vocht zoveel mogelijk af te voeren.

Wat is lymfe?

Lymfe is een belangrijk onderdeel van het afweersysteem. Het stroomt door een uitgebreid netwerk van vaten: het lymfestelsel. De klieren zijn ook onderdeel van dit stelsel. Ze filteren de lymfe en halen er lichaamsvreemde stoffen uit, zoals bacteriën, kankercellen en celresten. Die worden afgegeven aan het bloed. Via de bloedbaan worden ze dan door het lichaam uitgescheiden. Als het lymfestelsel overbelast wordt, kan een oedeem ontstaan.

Waardoor ontstaat oedeem?

Oedeem kan een bijwerking zijn van:

• Een operatie waarbij klieren zijn verwijderd
  • Een oncologische ingreep
  • Bestraling, chemokuur of medicijnen
  • Trombose of operatie van de bloedvaten
  • Lipoedeem
Waaruit bestaat de behandeling?

Er zijn verschillende mogelijkheden:
Massage: de therapeut masseert het vocht naar een andere plek in het lymfesysteem, daarna kan het in de circulatie kan worden opgenomen.

Compressietherapie: met bandages wordt druk op de vochtophoping uitgeoefend. Dit gaat het uittreden van vocht tegen en stimuleert de afvoer van vocht.

Lymftaping: werkt ongeveer als compressietherapie, maar dan met behulp van curetape.

Oefentherapie: dit doet u zelf. Afwisselend spant en ontspant u uw spieren. Hierdoor ‘pompt’ u steeds even bloed en lymfe terug omhoog zodat het verder afgevoerd kan worden.

De therapeut kiest welke behandelmogelijkheden voor u van toepassing zijn en bespreekt met u de mogelijkheden en het behandelplan. :

Wat is het resultaat?

Door de behandeling zal het oedeem verminderen en het lymfestelsel beter gaan functioneren. De pijn en spanning verminderen en de kans op infectie wordt kleiner.

Meer informatie

Meer informatie vindt u op www.nvfl.nl, de site van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Lymfologie.